Wydawca treści Wydawca treści

Użytkowanie lasu

Użytkowanie lasu jest to bardzo ważny element gospodarki leśnej.

To nie tylko pozyskanie drewna , ale również użytkowanie uboczne lasu- udostępnianie ludności zbiorów płodów runa leśnego, pozyskiwanie na potrzeby przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego roślin lub ich części, pozyskiwanie choinek itp.
Racjonalne pozyskanie drewna zapewnia zwiększenie odporności ekosystemów, popieranie różnorodności biologicznej.
Działalność gospodarcza Nadleśnictwa zapewnia trwałe użytkowanie lasów, poprawę ich jakości, stabilności, odporności i żywotności.
Rozmiar pozyskania drewna w Nadleśnictwie jest określony planem urządzania lasu na 10 lat.
Obliczony etat pozyskania jest niższy od przyrostu drewna w drzewostanach, dzięki czemu zapas drewna na pniu stale wzrasta.

W obecnym obowiązującym planie urządzania lasu średnioroczny etat pozyskania grubizny wynosi 80,2 tys.m3, z czego użytkowanie rębne wynosi 41,2 tys.m3, a przedrębne 39,0 tys.m3.

Cięcia pielęgnacyjne w drzewostanach prowadzone są z zastosowaniem techniki przyjaznej środowisku leśnemu, a wykonywane prace do minimum ograniczają szkody w ekosystemie.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Edukacja leśna

Edukacja leśna

 

Obiekty infrastruktury edukacyjnej

1.Ścieżka edukacyjna

Ścieżka o długości 7,5 km zlokalizowana jest w lasach leśnictwa Karżniczka. Na całej trasie ścieżki rozlokowano tablice edukacyjno-informacyjne na temat m.in. ekologicznej roli lasu, tego co nam daje las i dlaczego jest taki ważny, ochrony przyrody, a także znajdujących się w danym miejscu osobliwości  np. kurhanów. Najbliższa stacja PKP i PKS znajduje się 500 m w odległości od początku ścieżki. 

 

 

 

 

2.Zielona klasa

W 2007 roku została oddana do użytku Zielona Klasa, czyli miejsce służące przeprowadzaniu lekcji o tematyce przyrodniczej na  świeżym powietrzu. Obiekt jest zlokalizowany tuż przy leśniczówce w Wielkiej Wsi. Zielone lekcje odbywają się w drewnianej, zadaszonej wiacie wyposażonej  w stół i ławy. Uzupełnienie infrastruktury stanowi zestaw tablic o tematyce przyrodniczej rozmieszczonych w pobliżu wiaty.

 

3.Salka edukacyjna

W budynku nadleśnictwa stworzono salkę edukacyjną, wyposażoną w pomoce dydaktyczne. Izba została  stworzona głównie dla potrzeb edukacji dzieci i młodzieży. Stanowi  ona idealne uzupełnienie programu nauczania przyrody w szkołach, o czym świadczą odwiedziny najmłodszych i nieco starszych przyrodników z okolicznych szkół.